Permanent Speladministratör
10 jun 2019   #0

5000/5000
Teckenbegränsning: 5000
Betygsätta
Ah rate, inställningen som är fel inställd av 95% av personer som inte har en aning och bara kopiera alla andra. Först börjar vi med en snabb historielektion. Quake, spelet motorn som användes för att göra Half-Life och i sin tur skapades CS med samma motor. Quake har också priser! Och faktiskt är maxbeloppet på Quake 25000. Det är därför de flesta spelare använder idag en hastighet på 25000. Det här är fel.
Half-Life 1 / CS har faktiskt en maximal hastighet på 20000, det har bevisats många gånger och inställningen av din ränta till 25000 är meningslös.

Folk säger också att "betyg 25000 är för LAN och 20000 är för online", fel igen. När du spelar på LAN-hastighet gör ingenting alls, du kan faktiskt ha en hastighet som är inställd på 100 och det skulle inte ha någon effekt på LAN. Detta beror på att när du spelar på LAN-hastighet ignoreras och det använder sv_lan_rate istället, och som standard, ja du gissade den, är den inställd till maximalt - 20000. Så alla spelare tror att de har spelat med en hastighet på 25000 på LAN är fel, du har spelat med 20000 hela tiden.


Bästa inställningen: 20000
cl_cmdrate
En annan inställning satt fel av 95% av folk, normen var att ställa detta till 101, eftersom din cl_updaterate satt till 101 (jag kommer att täcka det senare) men det är fel, det är fel. Cmdrate är data som du skickar till servern, så varje gång du skjuter, går, flytt musen, vad som helst, cmdrate laddar upp data. Nu eftersom de flesta använder 100 bilder per sekund, ställer de 1 över detta till 101, så att du alltid skickar mer data än vad som behövs, men 101 är inte tillräckligt.

Detta kan ses av netto graf. Röda prickar visas längst ner när data inte skickas eftersom ditt cmdrat inte är tillräckligt högt. Prova att ställa in din cmdrate till 50 till exempel och titta på net_graph 1, massor av röda prickar i botten = dålig.

Röda prickar längst ner på nätgrafen som visar unsent data.

Nu med 101 får du fortfarande röda prickar från tid till annan, faktiskt är det bästa cmdratet att använda alltid 5 mer än dina fps, så för max 100fps 105 är bra.

Inga röda prickar, alla data skickas.

Bästa inställningen: 105
Förutsatt att du har 100fps (Alltid +5 din FPS, 100fps = 105 cmdrate.)
cl_updaterate
Uppdaterat är en knepig, eftersom den bästa inställningen är annorlunda beroende på servern. Cmdrate är data som du skickar till servern, updaterate är data du får från servern. Folk brukade justera detta till 101 för att matcha cmdrate men visste inte riktigt varför.

Så hur vet du vad du ska sätta på? Servrar har en inställning som heter sv_maxupdaterate som bestämmer de maximala uppdateringarna som kommer att skickas till dig. Standard för en CS-server är 30, vilket är dåligt, de flesta servrar har numera denna uppsättning till 100 + men vissa publicer du hittar hittar fortfarande det inställda 30. Det finns inget sätt att du kan kontrollera vad den är inställd om du inte har rcon till servern, men du kan titta på linjerna på net_graph 1 för att förutsäga det.

För att visa detta, ange ditt uppdateringsnummer till 100, sedan ex_interp 0. (Jag kommer att täcka det senare) och gå med på en server, om du ser mycket orange och gula prickar på ditt grafik betyder det att din interp är fel inställd för servern och du får inte rätt mängd uppdateringar för din interp-inställning. Försök sänka ditt uppdateringsprogram med steg om 10 tills gula / orange prickar går bort, du hittar servrar som har maxupdaterat inställd till 30 de kommer att gå iväg när du ställer in det till 30 etc.




Fortfarande på ♥♥♥♥♥♥ server, men med korrekt uppdatering och interp.

Men vad händer om du går med på en server som har sv_maxupdaterat satt till 100 +?
Som sagt, alla brukade justera det till 101 och lämna det så, det här är fel, den korrekta inställningen borde matcha din interp annars kommer att orsaka regproblem. De senaste några CS-uppdateringarna ändrade de kortfattat detta till maximalt 100, men eftersom alla hade 101 i sin konfiguration, skickades den till 30 och orsakade masspost till ångstöd och frågade varför, så därför ändrade de max till 102 för att sluta Spam av forumtrådar till ångstöd, men egentligen rätt inställning du borde använda är 100, vilket matchar perfekt med ex_interp 0.01 som jag kommer att gå över nästa.

Bra server med sv_maxupdaterate 100+.

Min server har sv_maxupdaterat satt till 100, men jag får fortfarande gul / orange prickar!
Bara för att en server har rätt inställning betyder det inte att det faktiskt kan skickas 100 uppdateringar per sekund, vissa dåliga servrar kan inte hantera det och du bör sänka ditt uppdateringsdatum med 10 tills prickarna går bort, noteringsservrar som detta är mycket dåliga eftersom det beror på hur många spelare och hur mycket åtgärd som pågår vid den tiden. Till exempel båda lagarna rusar B servern kan inte hantera all trafik på 10 personer som skottar samtidigt och kan bara skicka till exempel 50 uppdateringar per sekund istället för 100 vid den tiden, så att alla i det ögonblicket blir dåliga reg (som visas av orange / gula prickar). Men när alla är döda utom 2 spelare, kan servern nu nu skicka 100 uppdateringar per sekund och du får bra retur. För att åtgärda det, köper du antingen en bra server eller sänker din sv_maxupdaterate på servern för att kompensera för sin shityness.
Bästa inställningen: 100
Antag att servern använder sv_maxupdaterate 100 och kan hantera den.

• Du kan ställa in detta till 101/102 om du vill, det spelar ingen roll, men du måste ställa in interp manuellt och förlora möjligheten att CS-kalkylera interp för dig.
ex_interp
En annan knepig, nära knuten till cl_updaterate, interp har varit en fråga om debatt under lång tid, det var en insats med interp över hela CS 1.5 och orsakade mycket whine inom samhället. Detta berodde på att du kunde använda det till din fördel i vissa situationer.

I 1.6 men ventilen fixar det och interp fungerar nu som avsett, så länge du har rätt inställd det är. Den korrekta inställningen är alltid 1 dividerad med din uppdatering, så om din uppdatering är satt till 100, är ​​den bästa inställningen 0,01. Men varför ställde vissa människor det till 0?
Valve tillfogade en fin funktion som automatiskt beräknar det bästa interpet för dig beroende på ditt uppdatering, genom att ställa in det på 0 och kontrollera din konsol det kommer visa dig vad det har beräknat det till. Så om du har uppdaterat till 100, då ex_interp 0, kommer CS automatiskt att ställa in interp till 0.01, då om du ändrar ditt uppdaterat till 30 kommer din interp automatiskt att ändras till 0.33 etc. Så den bästa inställningen du kan använda är alltid 0 , beroende på servern, bör du sänka ditt uppdateringsdatum beroende på hur bra servern är och beroende på vad sv_maxupdaterat är inställt på och CS ställer automatiskt in interp till rätt värde.


Detta orsakade ett problem med personer som använde updaterate 101 som när du ställer in interp till 0 kommer det att försöka dela upp det med 10 och du kommer få 0,009 som är utformad för en uppdatering av 110 som du inte kan ställa in och kommer att orsaka regproblem. Att ställa in din uppdatering till 101 och använda ex_interp 0.01 gör ingen skada, men det är meningslöst att använda 101 och du förlorar nyttan av CS-auto som beräknar din interp för dig.
3 poäng