paddington
Föreningsmedlem
Genom åren har GoaGubbar flyttats mellan olika hosting,linor och burkar. Många som använt HLDS vet med all säkerhet att även Valve rekommenderar att man kör 1.6 på Windows Server.
Idag, kl. 00:14 #0
I dagsläget ligger Playstar/GG servern på en Virtuell KVM maskin med Linux Debian. Detta misstänker jag medför ett antal problem, som jag ännu inte har lyckats lösa.
Detta är gjort och testat redan.
+ Alex har kompilerat ny kernel till servern vilket skall klara 1000 FPS alltså ticrate 10000.
+ Utan Amx Mod X + Metamod, inklusive nyaste paketen. Även testat gamla versioner.
+ reHLDS + r-metamod etc
+ Alla nyaste microupdates och Linux debian paket
+ Custom start.sh fil för HLDS = autostart, clearar alla tidigare instanser innan servern rebootar för att ha maximalt med resurser tillgängligt.
flyttar även HLDS till en egen vCPU core. Ligger på ~30% full load 16vs16 spelare.
+ Testat säkert 20000 olika kombinationer utav server inställningar. dvs Maxrate,minrate,updaterate,ticrate.
+ Justerat servern efter ett antal inställningar som enligt många forum skall öka stabiliteten på maskinen.
Trots detta orkar inte maskinen driva HLDS på konstant 1000 FPS. Vi har i dagsläget 500 FPS med microstutter, som jag misstänker kommer från antingen IRQ eller KVM lösningen alltså virtuella microlagg.
Antingen detta eller så krockar HLDS med någonting i kerneln. En annan märklig sak är att servern kan upplevas 100% stabil från en kväll, och nästa kväll vara raka motsatsen. Detta när jag själv varit borta 2 veckor ute på havet och
omöjligen kan justera någonting, till er som tvivlar på mig. ;)
Det jag vet med 100% säkerhet är att de funkar klockrent hos en annan VPS leverantör, med Ubuntu Server. Men det hjälper inte oss då vi sitter på andra förutsättningar, som dessutom
är bättre om man skall räkna prestanda väg.
En annan märklig sak (för någon som är duktig på Linux???) är att servern inte låter sig startas med -pingboost 2 vilket är optimalt för att tiden i spelet inte skall bli off.
Pingboost har som jag förstått det alltid varit mest aktuellt på Windows Server, och bör inte behövas alls på reHLDS och Linux. Men utan pingboost trots kerneln hamnar ticrate på < 1000 vilket är 250 FPS.
Därför kör vi på playstar pingboost 3 vilket låter oss köra 500 FPS. KVM lösningen orkar inte hålla stadig 1000 FPS @ 10000 sys_ticrate.
Är själv uppväxt när man kunde ha cl_updaterate 101, cmdrate 101 och fps_max 101 och interp 0.01 utan problem. Men sen kom ju Valve ~2013 och förstörde hela HLDS som många säkert hört talas om.
Om detta var för att "sabotera" 1.6 för sin uppkommande CS:GO som kom runt August 21, 2012, så skulle det inte förvåna mig ett dugg. För efter det har man varit tvungen att spela med rate 100000, cl_updaterate 102 och cmdrate 105 för att få
en normal spelupplevelse.
Om någon har tips, förslag och ideér om varför servern beter sig såhär. Skriv inlägg och bidra till serverns efterlevnad och upplevelse!
Sitt inte inne på servern och klaga på lagg, gör någonting istället.
/Bjornen
0 poäng