Playstar - Sysadmin Linux? Server
paddington Föreningsmedlem
27 jul, kl. 00:14   #0
Genom åren har GoaGubbar flyttats mellan olika hosting,linor och burkar. Många som använt HLDS vet med all säkerhet att även Valve rekommenderar att man kör 1.6 på Windows Server.
I dagsläget ligger Playstar/GG servern på en Virtuell KVM maskin med Linux Debian. Detta misstänker jag medför ett antal problem, som jag ännu inte har lyckats lösa.

Detta är gjort och testat redan.
+ Alex har kompilerat ny kernel till servern vilket skall klara 1000 FPS alltså ticrate 10000.
+ Utan Amx Mod X + Metamod, inklusive nyaste paketen. Även testat gamla versioner.
+ reHLDS + r-metamod etc
+ Alla nyaste microupdates och Linux debian paket
+ Custom start.sh fil för HLDS = autostart, clearar alla tidigare instanser innan servern rebootar för att ha maximalt med resurser tillgängligt.
flyttar även HLDS till en egen vCPU core. Ligger på ~30% full load 16vs16 spelare.
+ Testat säkert 20000 olika kombinationer utav server inställningar. dvs Maxrate,minrate,updaterate,ticrate.
+ Justerat servern efter ett antal inställningar som enligt många forum skall öka stabiliteten på maskinen.

Trots detta orkar inte maskinen driva HLDS på konstant 1000 FPS. Vi har i dagsläget 500 FPS med microstutter, som jag misstänker kommer från antingen IRQ eller KVM lösningen alltså virtuella microlagg.
Antingen detta eller så krockar HLDS med någonting i kerneln. En annan märklig sak är att servern kan upplevas 100% stabil från en kväll, och nästa kväll vara raka motsatsen. Detta när jag själv varit borta 2 veckor ute på havet och
omöjligen kan justera någonting, till er som tvivlar på mig. ;)

Det jag vet med 100% säkerhet är att de funkar klockrent hos en annan VPS leverantör, med Ubuntu Server. Men det hjälper inte oss då vi sitter på andra förutsättningar, som dessutom
är bättre om man skall räkna prestanda väg.

En annan märklig sak (för någon som är duktig på Linux???) är att servern inte låter sig startas med -pingboost 2 vilket är optimalt för att tiden i spelet inte skall bli off.
Pingboost har som jag förstått det alltid varit mest aktuellt på Windows Server, och bör inte behövas alls på reHLDS och Linux. Men utan pingboost trots kerneln hamnar ticrate på < 1000 vilket är 250 FPS.
Därför kör vi på playstar pingboost 3 vilket låter oss köra 500 FPS. KVM lösningen orkar inte hålla stadig 1000 FPS @ 10000 sys_ticrate.

Är själv uppväxt när man kunde ha cl_updaterate 101, cmdrate 101 och fps_max 101 och interp 0.01 utan problem. Men sen kom ju Valve ~2013 och förstörde hela HLDS som många säkert hört talas om.
Om detta var för att "sabotera" 1.6 för sin uppkommande CS:GO som kom runt August 21, 2012, så skulle det inte förvåna mig ett dugg. För efter det har man varit tvungen att spela med rate 100000, cl_updaterate 102 och cmdrate 105 för att få
en normal spelupplevelse.

Om någon har tips, förslag och ideér om varför servern beter sig såhär. Skriv inlägg och bidra till serverns efterlevnad och upplevelse!
Sitt inte inne på servern och klaga på lagg, gör någonting istället.

/Bjornen
0 poäng  
Kickeri Föreningsmedlem
27 jul, kl. 00:40 , Redigerad 27 jul, kl. 20:52   #1
Tvivlar inte ett dugg på dig Björnen......
Du verkar vara grym på detta....
En annan vet typ bara hur man får igång Steam hehe
KEEP UP THE GOOD WORK.....
ps:köp en mic..så du kan vara med o tjöta!!!
0 Poäng  
27 jul, kl. 20:26   #2
Kickeri skrevTvivlar inte ett dugg på dig Björnen......
Du verkar vara grym på detta....
En annan vet typ bara hur man får igång Steam hehe
KEEP UP THE GOOD WORK.....
ås:köp en mic..så du kan vara med o tjöta!!!

Tack Kickeri. Ingen GG utan dig :D
Mycket testa sig fram, inställningar som funkar på andra servrar går inte här... och det är de
jag undrar mest över. Om det beror på Debian vs Ubuntu vilket jag finner högst osannolikt men endå. Eller något i hårdvaran som spökar och krockar något med HLDS.

Men som att hitta en nål i en höstack. Det är ju stundtals väldigt bra, och stundtals väldigt "off"
föredrar när hårdvara alltid beter sig på samma sätt 365 dagar om året. Exempelvis är jag enormt trött på när CPU:er går ner i c-state och andra dumheter. Tycker en processor skall vara samma konstant, har kört 4.5Ghz dygnet runt i 30,000 timmar på min stationära dator utan problem på Samsungs diskar. Men känns nästan som att det är något i Virtuella-lösningen, och där är det bara Alex eller Harley? som kan kolla.

Sånt kommer man inte åt via SSH/putty eftersom det är hur KVM lösningen är uppsatt.
1.6 är ju väldigt känsligt i båda trafik och single kärnig processor prestanda, och dippar de minsta någonstans så kan det nog uppstå microstuttering som vi känner av och även ser i net_graph.

Finns två anledningar till micken, en är att den är trasig xd och den andra är att jag blir enormt trött av att prata medans jag spelar. Såvida det inte är korta kommandon typ B, CW , lång. Försöker fokusera på spelet och att alla ska spela på samma förutsättningar. Svårt dock när man är den enda admin online. Vi har ju i stort sett tappat bort 20 admins den senaste perioden. Det är ett ganska tröstlöst extraknäck, där man mest tjatar på folk som borde lärt sig reglerna på dessa åren...........
0 Poäng  
mOHAXXMED Föreningsmedlem
29 jul, kl. 14:53   #3
Byt OS på servern.
0 Poäng  
Harley Spelansvarig
6 aug, kl. 19:14   #4
Hm. Kollar lite
0 Poäng  
6 aug, kl. 19:31   #5
Harley skrevHm. Kollar lite

Det är som ett litet jitter i net_graph. Och är därför osäker på hur stort det faktiskt är om man kollar i Debian medans. Har tagit ut hundratals loggar och än sålänge har varken Claude eller ChatGPT eller mina egna ögon hittat något. De har kommit fram till flera gånger att inget är "fel" på några värden varken i Nät, IRQ, CPU, RAM osv...

Kerneln är det enda jag inte djup dykit färdigt. Alex kompilerade ny kernel men det löste inte problemet. Och när jag tog en fungerande HLDS från Ubuntu på annan maskin och la in på GG så blev det samma fel fortfarande.

Om det hjälper något ;)

/Bjornen
0 Poäng  
7 aug, kl. 01:37   #6
Alla moduler och binära filer är uppdaterade. Allting är testat 7/8 00:04:00 - 00:45:04 med ~6 spelare online. Stabiliteten upplevs vara bättre nu.

/Bjornen
0 Poäng  
CALEEEEE Föreningsmedlem
9 aug, kl. 15:59   #7
Nu tycker jag servern funkar nice men det här med 20 maps vote och att man måste vara ex antal spelare på servern för att lägga upp en votemap är väl galet överdrivet! Jag förstår att några gärna spelar andra maps än standard osv men de FLESTA spelar helst av allt standard maps.

Vill man ha något nytt så lär man knappast söka sig till 20+ år gammalt spel.

Värdelöst när man ska "starta upp" servern på kvällarna och man är stuck med att spela de_xmas2010 med Sportarn och timber i 40 minuter utan att någon joinar.

Drar man igång en d2 fylls servern fort och man kan då presentera andra maps såsom (inferno, mirage, nuke, tuscan) ;)))

Tror det där stökeriet med voten landar fel och gör inte servern en tjänst i form av spelar pop.
0 Poäng  
CALEEEEE Föreningsmedlem
9 aug, kl. 16:03   #8
Glömde det viktigaste: Bra jobbat med servern! Nu funkar den rimligt bra för min del (obs ej ändrat rates) utan kör med stndrd 105,102,99.5 100k som förr
0 Poäng  
Mr.Nixon Föreningsmedlem
24 aug, kl. 16:53   #9
Vad är det för version på Debian?

Kört en hel del CS servrar förr i världen, men körde då alltid fedora, av någon anledning.
Kom på tanken att jag kanske skulle sno ihop en cs1.6 server igen, bara för att det är kul, och gav mig då på debian 13.6. 0.o

Och körde fast direkt.

Sen hittade jag ju på att det finns en spelserver här, så har väl inte helt lagt ner mitt hjärta i min lilla server. Dock kommer jag att ge det ett nytt försök, fast med fedora eller ubuntu, bara för att bevisa för mig själv att jag fortfarande kan.

Jag har inte spelat 1.6 på säkert 10 år.
Så ni får vara snälla när ni ser "Aspegren" inne på servern.

Kommer jag att gnälla på lagg?
Självklart. Dör jag så är det för att alla andra fuskar, eller så laggar servern.
Finns ju inget annat...
0 Poäng  
24 aug, kl. 18:03   #10
Mr.Nixon skrevVad är det för version på Debian?

Kört en hel del CS servrar förr i världen, men körde då alltid fedora, av någon anledning.
Kom på tanken att jag kanske skulle sno ihop en cs1.6 server igen, bara för att det är kul, och gav mig då på debian 13.6. 0.o

Och körde fast direkt.

Sen hittade jag ju på att det finns en spelserver här, så har väl inte helt lagt ner mitt hjärta i min lilla server. Dock kommer jag att ge det ett nytt försök, fast med fedora eller ubuntu, bara för att bevisa för mig själv att jag fortfarande kan.

Jag har inte spelat 1.6 på säkert 10 år.
Så ni får vara snälla när ni ser "Aspegren" inne på servern.

Kommer jag att gnälla på lagg?
Självklart. Dör jag så är det för att alla andra fuskar, eller så laggar servern.
Finns ju inget annat...

Kul att du hittat hit :).

Haha ja server träsket är ingenting jag skulle rekommendera till någon, såvida man inte har VÄLDIGT mycket fritid. Jag satt med Ubuntu Server LTS 24.x och testade
mig fram väldigt mycket för att lära mig allt och minnas hur AMX Mod fungerade. Men har även tillgång till virtuella miljöer på jobbet så det underlättar en del att ha båda delarna.

När jag testat på Ubuntu så har HLDS flytit 100% perfekt och det är också via en virtuell host. Just GoaGubbar servern körs på Debian, så det borde inte vara några problem egentligen..

/Bjornen

0 Poäng  
Logga in

Från forumet
Alex och Harley - CS:GO
Counter-Strike GO • Svar 16
Visningar 2373 • Aktiv Igår, kl. 18:52
Utöka map poolen
Counter-Strike 1.6 • Svar 1
Visningar 208 • Aktiv 3 sep, kl. 22:36
Ban ip proxy
Counter-Strike 1.6 • Svar 3
Visningar 348 • Aktiv 31 aug, kl. 23:30
[Uppdateringar] Playstar.se - GoaGubbar Original - Br...
Counter-Strike 1.6 • Svar 27
Visningar 3717 • Aktiv 29 aug, kl. 08:38
Varning för spridning utav länkar via Steam
Counter-Strike 1.6 • Svar 3
Visningar 594 • Aktiv 24 aug, kl. 18:17
Playstar - Sysadmin Linux? Server
Counter-Strike 1.6 • Svar 10
Visningar 751 • Aktiv 24 aug, kl. 18:03
Få liv i servern - Upphäva bans?
Public-servrarna • Svar 8
Visningar 821 • Aktiv 16 aug, kl. 10:43
SS BAN