Laggar?
firrek Föreningsmedlem
22 okt, kl. 21:28   #0
Tja! Någon som skulle kunna hjälpa mig att lista ut varför jag laggar?
Speciellt när man är kanske ett helt team på ett och samma ställe eller när någon kastar smoke osv.
Annars är jag ensam någonstans i mapen så ligger fps'en på 100, annars runt 50-60.
Dessa har jag skrivit i konsollen
rate 100000
cl_updaterate 101
fps_max 101
cl_cmdrate 101
net_graph 2
net_graphos 3
ex_interp 0

Datorn i sig är en lenovo 15alc7 med ryzen 5, troligen integrerad gpu i cpu?
8gb rab på 3,2k mhz
256gb ssd

är det något annat man ska aktivera/avaktivera?
Laddade ner amd software och stängde troligtvis av v-sync (fanns v-sync under många kategorier där), stängde av ett av dessa.
All hjälp uppskattas!
0 poäng  
Permanent Speladministratör
22 okt, kl. 22:00   #1
aLLTID V-SYNK AV sedan om du har du nätverkskabel i wifi funkar sällan bra. Men det låter som du har något vajsing på grafikkortet eller att datorn blir för varm kolla värmen på processorn kan vara för lite kylpasta.
//Permanent
0 Poäng  
firrek Föreningsmedlem
23 okt, kl. 22:29   #2
Permanent skrevaLLTID V-SYNK AV sedan om du har du nätverkskabel i wifi funkar sällan bra. Men det låter som du har något vajsing på grafikkortet eller att datorn blir för varm kolla värmen på processorn kan vara för lite kylpasta.
//Permanent

Mycket möjligt att gpu är integrerad i cpu’n då jag inte hittar info om den.
Sen har jag tyvärr inget uttag för nätverkskabeln så blir att köra wifi…
Bifogar en bild på det jag tror är v-sync? Där muspekaren står.
Känns som minnet arbetar för fullt.
Har cs i bakgrunden, cpu är på cirka 5%
Minnet är på 5,1gb/5,8gb 90%
Ssd på 0-4%
Gpu på 30@-42 grader

Har inga program minimerade eller så, avslutat allt förutom cs/steam
0 Poäng  
paddington Föreningsmedlem
24 okt, kl. 20:19   #3
Brukar inte rekommendera att spela varken trådlöst eller på laptop, inte ens till mina värsta fiender. Men eftersom så är fallet, och då inte alla har möjligheten att spela på annat sätt får vi ta
det därifrån. Har du strömsladden inkopplad när du spelar? Många bärbara datorer aktiverar inte GPU ordentligt när sladden inte är inkopplad, och då faller i princip alla prestanda kopplad till grafikprocessing bort vilket
kan vara orsaken till ditt lagg.

Har du installerat rätt drivrutiner? Om man vet vad datorn har för specifikationer brukar man kunna googla sig till tillverkarens hemsida, och titta under "Support & Drivers" för att hitta rätt drivrutiner.
Många inklusive jag själv brukar sällan installera ALLA drivrutiner som Microsoft och Windows rekommenderar, men ibland kan det hjälpa. Exempelvis så saknade jag Chipset drivrutiner och Intel Management Engine. Nu är ju min
dator en stationär med en i7 och externt GPU-kort i PCIE sloten, men du fattar säkert poängen endå. Har Windows inte rätt drivrutiner så finns helt enkelt inte förutsättningarna för att rendera allting korrekt.

Du kan även titta i din AMD RADEON panelen under GAMING, om du hittar något som heter
- Anisotropisk filtrering
- Antialiasing
Sätt dessa på ett fast värde, eller stäng av beroende på vad du gillar. Du kan se vad de gör här
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/80/Anisotropic_filtering_en.png/1200px-Anisotropic_filtering_en.png
https://media.geeksforgeeks.org/wp-content/uploads/20230720100012/Anti-aliasing-768.png
Exempel in-game.
https://www.reddit.com/r/counterstrike/comments/1gp4ajc/is_there_any_way_to_enable_supersampling_on_a/

Alla dessa värden och många fler påverkar spelets rendering. Och om det är AMD finns det risk att de är en bugg också. Men stänger du av vissa funktioner och testar igen, inklusive spelar
med strömsladden i datorn, så har du eliminerat alla dessa alternativ till varför du laggar i smoke.

0 Poäng  
Kickeri Föreningsmedlem
24 okt, kl. 22:06   #4
stäng av porr laddningarna kanske hehe
0 Poäng  
Sh@rk Föreningsmedlem
27 okt, kl. 20:15   #5
Vet inte hur mycket det stämmer men jag hörde nånstans att spelet kunde löpa bättre om man spelade 'Run in a window'. Värt att testa? Nåt om att GPU inte behövde jobba lika hårt.
0 Poäng  
Logga in

Från forumet
Lagg till GG servern
Counter-Strike 1.6 • Svar 6
Visningar 370 • Aktiv Igår, kl. 21:11
Jag har hittat hitboxen!!!
Public-servrarna • Svar 5
Visningar 373 • Aktiv 3 nov, kl. 17:50
Bannad för att hålla bomb?
Bannad? • Svar 1
Visningar 250 • Aktiv 29 okt, kl. 20:08
Laggar?
Counter-Strike 1.6 • Svar 5
Visningar 349 • Aktiv 27 okt, kl. 20:15
Permbannad
Bannad? • Svar 8
Visningar 466 • Aktiv 24 okt, kl. 17:34
Inställningar?
Public-servrarna • Svar 2
Visningar 283 • Aktiv 22 okt, kl. 15:04
Lista på Maps CS 1.6 11e Juli
Counter-Strike 1.6 • Svar 11
Visningar 1119 • Aktiv 18 okt, kl. 19:28
Bannad - Bilder?
Bannad? • Svar 25
Visningar 2200 • Aktiv 28 sep, kl. 19:39
GG Serverns stabilitet och skott registrering?  
Public-servrarna • Svar 2
Visningar 555 • Aktiv 22 sep, kl. 20:46
Orättvist bannad  
Bannad? • Svar 7
Visningar 1433 • Aktiv 21 sep, kl. 15:05

Playstars sponsorer
Bredband 2
Statsnät