Forum     Bannad?

Forum

  Varning
MrSimple Föreningsmedlem
3 jan 2021 , Redigerad 10 jan 2021   #0
Som standard är jag hos er och lirar. Det är en trevlig server, mycket alltalk och banter som jag uppskattar. Har gång på gång upplevt att vissa admins gärna använder sig av powerabuse, dock oftast i samband med alkohol och det löses upp ganska fort. Men det är en diskussion för en annan gång. Dock nu fick jag en varning, för att jag lade en flash den påbörjade rundan som pågår i 5-10 sekunder, när man blir fryst, innan nästa mapp kommer.

1) det står INGET i reglerna på hemsidan om detta till dagens datum, det borde räcka för att häva varningen.
2) Era egna admins (nämner inga namn), frekventa spelare och nyare spelare inklusive mig själv lägger en flash/he/smoke detta nästan VARJE runda som avslutas sedan början jag har spelat hos er. För att; Det påverkar inte spelet eller uppdraget överhuvudtaget. Punkt!
3) Väldigt larvig och obefintlig anledning att varna någon för. Flashar jag någon i mitt team av misstag eller dylikt ber jag om ursäkt. Det händer alla.

Svaret jag fick när jag frågade om varningen? Det är emot reglerna att teamflasha med flit.
Flera spelare skrev i protest för min skull.

Och alla vet att TF inte är ett beteende som är uppskattat och bör bestraffas När är det görs med flit inom en vanlig runda då det klassas som sabotage för ditt team, Det köper jag till 100%. Men åter igen, det finns ingen regel gentemot detta förutom vett och etikett. Speciellt inte i detta scenario. Ge åtminstone en muntlig varning ifall en spelare missköter sig (trots att detta absolut var allt annat än att jag missskötte mig). För det är inte sällan man ser bestraffningar utan förklarningar som kommer LÅNGT (Dagar eller inte alls) efteråt. Har ni gett en muntlig varning till en regel som spelaren överträtt har ju även ni som admins ryggen fria. eller hur?

Edit: här Tror jag ni säger till ibland men att ni kanske inte benämner vem kommentaren riktas till. Eller så försvinner den i texten.

Men för att då vara helt ärliga mot er så påtrycker ni bestraffningar mot regler som inte finns baserat på humör som varierar från admin till admin till dag till dag, olika beteenden är olika okej av olika admins, "satt i system" eller ej. och jag är lite trött på det. Hence: Powerabuse eller så kan inte era admins reglerna tillräckligt bra eller så finns det en otydlighet i det. Åter igen, nömner inga namn men detta är inte heller ingen nyhet och för det mesta förvaltar ni erat ansvar bra och skapar en go stämning!

Vore bussigt om ni tog bort min varning för den är totalt onödig, för jag följer med glädje reglerna som finns, tillomed utan admin på servern så påminner jag spelare om reglerna ifall att dom inte följer dem. Men detta "överträdande av reglerna" är inte en regel, därav inte bestraffningsbart. Så Lite mer klarhet sinsemellan era admins och regler som gäller, för där blurras uppenbarligen linjerna och vissa är lite fria för tolkning och humör. Och humör skall Inte vara en faktor utan endast reglerna som inte följs skal vara bestraffbara. och i minsta fall skall de börjas med en muntlig tillsägelse, men som jag nämnde kan ju en del försvinnas i ljudet eller alltalket eller att man inte förstår att kommentaren är riktad mot en själv.

Jag skulle önska här att ni har ett möte ihop eller dylikt, uppdatera/skriv tydligare regler och dom skall följas, sätt det på svart och vitt! för varken vi eller era admins verkar ha koll! Slopa alla andra påhittade eller humörstyrda regler ni har för er eller utföra bestraffningar på regler som inte finns. Givetvis förstår jag att det finns en bedömningsfråga i situationer, men var lite mer konsekventa. För det är lite för ofta det inte finns ett konsekvent beteende, konsekventa regler som ger konsekventa bestraffningar utan fladdra med aggressiva beteenden utan grund. Även med grund, är det ditt jobb att bete dig professionellt. Och jag vet att jag inte är ensam om att tycka det.


För att dra ett exempel: Ni har inget emot clantaggar mera med mera. Men när en IG spelare kommer vrålar några direkt i micken att det inte är ett godkänt klan-nick, då det är just IG och hotat med ban. Det blir frukansvärt otrevligt och dödar stämningen vilket resulterar i att folk lämnar, hänt mer än 1 gång kan jag lova.

Var tyst vid 1 on 1 (Detta är med i reglerna!!) och ni kan kicka eller banna folk för det, men likaväl kan era egna admins göra exakt samma sak och det INTE handlar om något spelrelaterat. Sätt ett gott exempel och inte leka scheriff "jag är lagen" eller "för att jag säger så" leken.

Ibland hänvisar ni till en regel, som inte ens finns eller bara "läs regler" Då frågar man naturligtvis vad/vilken. Då ändras tonen till "mitt ord är lag" POFF sen ryker man för dålig attityd. Hur ska man då veta vad man gjort fel och inte göra om det eller uppmana andra till att inte göra samma misstag om ni inte ens kan artikulera - i vissa fall - vad man gjort fel från starten. Det är inget supervanligt men det händer oftare än sällsynt.


AFK/springa genom tbas. Detta kan vara bestraffningsbart. Jag köper att ni kickar om personen i fråga har bomben afk eller står sist kvar i basen. men ni kan dela ut varningar, kicks eller dylikt ändå på måfå utan ett det kommer från ett konsekvent beteeende eller med en förvarning. Men vid tillfällen har även ni admins sprungit genom t-basen.

Det är väldigt svårt att veta vilka regler som gäller när och var om ni själva inte upprätthåller eller följer samma regler hela tiden som ni delar ut straff för. Antigen är det suddiga oskrivna regeler som bara gäller ibland eller beroende på vilken admin som spelar på serven. De finns 1000-st oskriva sådana och jag önskar att de finns klarare linjer här.

Så ta mitt råd, snälla, jag säger det inte för att vara elak eller kasta skit på er, forumet finns för att ni ska kunna ta feedback : Skaffa klara och enkla regler, sluta bestraffa folk för saker som inte är en överträdelse av befintliga regler och ser till att ALLA era admins har stenkoll på vad som gäller och ge en muntlig varning först! Sluta bestraffa spelare på känslor,otålighet, humör, tycke, regler som inte finns, favorisering, powertrips eller alkoholpåverkan. För handen på hjärtat - ni vet att det har hänt mer än ett par gånger.


Förväntar ni er att era spelare skall följa reglerna - ska admins göra detsamma!
Ni är faktiskt ambassadörer för servern, därav applicerar inte bara samma utan högre förväningar på er! Ni sätter tonen, Ni sätter regler, Ni har ett ansvar att förvalta eran makt, Ni har ett ansvar att promota och värna om servern, Ni har ett ansvar mot dess spelare, Ni har ett ansvar att spela efter och följa reglerna, Ni har ett ansvar att se till att andra följer reglerna , Ni har ett ansvar att var konsekventa och att vara objektiva i er bedömning. FÖRVALTA erat ansvar - Allt annat är Powerabuse eller okunskap. Och JA - Jag köper att det inte alltid är lätt, men därför menar jag på att ni ska förtydliga för oss och er själva. Vad gäller? För dem oskrivna reglerna är oändliga, oklara och varierande. Ge/skriv tydligare gränser på vad som är okej och inte.

Jag hoppas att detta inlägg blir väl bemött. Åter igen! Ni är en supertrevlig server och jag och många andra trivs hos er! Men ni är fullkomligt hopplöst okonsekventa när det kommer till regelupprättande och vad som FAKTISKT gäller. Det här mötet jag föreslog tidigare: Det kommer ta cirka 2 timmar av er tid men spara 1000 timmars huvudvärk, för är alla på samma sida blir det mycket enklare :)

Hade jag haft illasinnade tankar eller en destruktiv agenda med inlägget hade jag tagit detta med en helt annan approach. Ta detta som välmenad konstruktiv feedback utan någon illvilja. För jag ser gärna att ni försätter föra vidare 1.6´s spelglädje!

Ps gott nytt år! MVH
1 poäng  
hunkjohan Föreningsmedlem
3 jan 2021 , Redigerad 3 jan 2021   #1
Okej, jag ska först erkänna att jag inte läst hela inlägget i detalj på grund av wall of text samt att jag inte tror att jag var inne när detta händer.
Men i det stora hela håller jag med dig, egna regler blir problematiskt och det du nämner är inget jag skulle ens ge en muntlig varning för. Jag är väl den första att erkänna att jag gjort detsamma (men faktiskt väldigt sällan) och även jag har tjötat då det är 1 on 1 då man inte alltid noterar det. I det läget är det väl bäst att någon säger ifrån (då brukar folk förstå och dämpar sig).
Det du nämner kring IG-nick är inget jag bevittnat. Men sist vi hade möte (1 år sedan~) sa vi att de får nicka IG om de vill så länge de inte i övrigt försöker få folk att byta server. Så det är väl fel om det sker som du beskriver det..

Jag vet inte om det har hänt tidigare eller om det är såhär det ska gå till. Men tycker man inte att en admin sköter sig kan man alltid säga till någon av de styrande (förslagsvis Harley) och förklara läget. Att admins missbrukar sin makt bör vara det sista som händer då det i det stora hela fördärvar servern och inten direkt lockar nya spelare.

Trevlig söndag,

Er Hunk
0 Poäng  
MrSimple Föreningsmedlem
3 jan 2021 , Redigerad 10 jan 2021   #2
Tack johan för ditt svar! :)

Låter som du hängde med i dem stora penseldragen jag försökte få fram och det glädjer mig att IG-kriget då är löst! :)

Nu var det som tur var en bagatell. Men oavsett om just du var där eller inte så skulle det inte ha hänt från början oavsett. Så problemet kvarstår oavsett: några utav er som tillhör GG kör för mycket egna regler för vad som gäller, vilket leder till att alla spelare inte får samma förutsättningar eller spelupplevelse och förvirring uppstår, dvs onödiga bestraffningar delas ut etc etc.

I min värld bör man finna sig i vad som är tillåtet eller inte oavsett om man gillar dem eller inte, admin eller ej. Vid tillfället var det cirka 6 admins aktivt spelande, och ingen sade till. Jag förstår att ni inte ifrågasätter varandras beslut in-game. Trots att det var solklart vad som hände.

Jag tycker fortfarande att ni borde tillsammans gå igenom vad som faktiskt gäller nu och att samtliga admins själva lever efter dem reglerna som är satta framöver så att ni är enhälliga. Om ni ändå har ett årsmöte kommandes :)

"Men tycker man inte att en admin sköter sig kan man alltid säga till någon av de styrande (förslagsvis Harley) och förklara läget"
Givetvis! men vi är inte alltid trygga att göra just detta pga av aggressionerna man kan bemötas av bara för att "man ifrågasatte" och då kommer "admins ord är lag"-argumentet. Oavsett hur trevligt eller otrevligt frågan ställdes eller om det är ett regelbrott eller ej. Ibland bestraffars könsord i micken(givetvis) Men även GGare slänger ur sig det vid tillfällen och tar man upp det skrattar dem bort det. Åter igen, tolknings och situations-bedömning.

Så länge man inte (rätta mig om jag har fel)
1) Bryter mot en skriven regel
2) Saboterar
3) Uppför sig illa
4) Sätter jaget för laget

Bör det inte finnas några bestraffningar. Gäller det för spelaren gäller det för Admin.

Därför valde jag att göra ett just sådant här inlägg så ni alla kan ta del och reflektera över det. Ett uppskattat alternativ jag sällsynt ser att hantera det på är: "Kom till teamspeak så tar vi och snackar igenom det :)" Annars så släpps grejen då man inte får ifrågasätta och spelaren+admin hamnar på dåligt humör ingame eller så blir det tjafs.

Lite tydligare spelregler för oss spelare och er admins är allt jag begär.
Men som tidigare sagt, i det stora hela tycker jag att majoriteten av er sköter det snyggt. All kärlek!

Edit: Ändrade inte texten i sig utan mer små stavfel och dylika korrigeringar. Och ÅTERIGEN, jag fattar att vissa situationer är bedömningsfrågor.
0 Poäng  
Harley Spelansvarig
3 jan 2021 , Redigerad 3 jan 2021   #3
Halloj. Regler finns att läsa.
Känns mer som att vi har problem
med att en del admins skapat egna?

Är nog mitt fel och det ber jag om ursäkt för. Förr i tiden så gick jag alltid igenom allt med nya admins. Nu för tiden har jag bett andra att göra det och det känns ju som att det funkat sisådär. ja eller inte blivit gjort alls kanske?

Men ska se till att få till ett möte snarast sen ska du få en bann som är klockren även för dig av mig personligen. Hahahaha.

Jo. jag ser bland det du skriver att du tror att det finns regler som faktiskt inte finns.
Ha en bra kväll.


1 Poäng  
MrSimple Föreningsmedlem
4 jan 2021 , Redigerad 10 jan 2021   #4
Haha härligt Harley! Ser fram emot "The simple ban"

Kul att du/ni tar tiden att läsa och reflektera över detta! Det glädjer mig och ger mig hopp om att lösa detta. Hoppas att se dig panga lite oftare inne ochså! ;)

Trevlig försättning och happy shooting!
0 Poäng  
Alex Spelansvarig
5 jan 2021   #5
Tack, ibland gäller det nog att läsa mellan raderna på reglerna också och inte vara regelryttare men det finns klart saker man kan förbättra :), vi tar till oss detta och kommer ta upp många av dessa punkter på vårt nästa admin möte.
0 Poäng  
Logga in


Från forumet
Permban.
Bannad? • Svar 10
Visningar 908 • Aktiv I förrgår, kl. 18:31
jag blev bannade av nån idiot
Counter-Strike 1.6 • Svar 0
Visningar 250 • Aktiv 20 apr, kl. 18:26
Ban på grund utav nick?
Bannad? • Svar 2
Visningar 218 • Aktiv 19 apr, kl. 21:06
blev bannad från goagubbar
Bannad? • Svar 11
Visningar 516 • Aktiv 18 apr, kl. 22:29
Vart precis p-bannad för aimbot/aimkey?
Bannad? • Svar 8
Visningar 375 • Aktiv 18 apr, kl. 09:40
LAwlzy
Counter-Strike 1.6 • Svar 1
Visningar 197 • Aktiv 15 apr, kl. 16:35
Ha den äran på födelsedagen
Counter-Strike 1.6 • Svar 6
Visningar 529 • Aktiv 5 apr, kl. 22:27
Servern nere  
Counter-Strike 1.6 • Svar 1
Visningar 243 • Aktiv 1 apr, kl. 19:32
Bannad  
Bannad? • Svar 5
Visningar 624 • Aktiv 25 mar, kl. 20:34
Hörlurar
Counter-Strike 1.6 • Svar 3
Visningar 446 • Aktiv 6 mar, kl. 18:05

Playstars sponsorer
Bredband 2
Statsnät