Helt ospelbart
CALEEEEE Föreningsmedlem
14 jun, kl. 11:34   #0
Det är tyvärr helt ospelbart på publicservern goa gubbar nuförtiden, den senaste månaden har det varit upp och ner men nu senaste dagarna har det varit helt ospelbart och det kan nog även besöksiffrorna utvisa.

Jag är absolut inte ensam om upplevelsen så att skriva Placebo hjälper föga! Netgraphen ser ut som myrornas krig, och choken för min del har varit uppe på 20 stundtals

Rekommenderar att ni tar tag i problemet eller stänger och låser dörren för gott!

Björnen har jobbat stenhårt på att försöka rädda det som varit men kanske inte fått det gehör han förtjänat.

Min rekommendation vore att byta host helt då det fungerade relativt problemfritt före man flyttade servern.

Alternativt överge ert ansvar helt till dem som vill försöka fixa det! Vore trist om Sveriges sista publicserver försvann!

Allt gott //Calle
0 poäng  
paddington Föreningsmedlem
15 jun, kl. 17:32   #1
Det är flooding som troligtvis är orsaken till "lagget" på GoaGubbar Original CS 1.6 servern.
Jag lyckades stoppa paketen på min egen server med DPI och L7 filter samt lägga till ett antal regler för ARP och UDP.

Paketen som jag sett på GoaGubbar är från Albanien och Ryssland. Jag stängde av trafik på min egen server helt och hållet från andra länder än Sverige, och då gick allting lugnt till igen. Paketen startar floodas när antalet spelare på 1.6 är +5. Sålänge servern har 1/32 spelare eller tex 3/32 så började ingen flooding alls.

Exempel på hur det kan se ut när det floodar är (net_showdrop 1) i konsolen, så syns allt mellan 2-3 paket i sekunden till flera hundra i sekunden, eller färre såsom 2-3 stycken i minuten. Allt verkar bero på hur kraftigt botnet som attackerar.

Exempel på flood + packet inspection rules

Detta är som sagt väldigt tidskrävande att undersöka. Har inga speciella kunskaper inom Cybersäkerhet eller just den här typen utav paket trots hyffsade förkunskaper. Vet inte heller vilka typer av skydd Alex/GG kan aktivera, min hosting hade rätt kraftiga sådana i en extra prenumerations bevakning. Så var ganska simpelt att slå på + terminal för lägga till speciella port och MAC regler.

Ser ju onekligen ut som att det är den bannade spelaren din_luder som ligger bakom?
Citerar "vänta baraa, snart kommer jag driva stormar på elakagubbar igen... "
Och vi vet ju genom hans bann redan vilken IP han har, och Ort osv, och eventuellt person nummer från forumet i SQL databasen.

/Bjornen
0 Poäng  
Jocke Föreningsmedlem
22 jun, kl. 19:36   #2
Kan det bero på Bredband2 som internetleverantör? Hade det för ett gäng år sedan och det var helt odugligt att spela på, bytte leverantör inom 1 månad.
0 Poäng  
Logga in

Från forumet
Få liv i servern - Upphäva bans?
Public-servrarna • Svar 1
Visningar 28 • Aktiv Idag, kl. 20:12
Playstar - Sysadmin Linux? Server
Counter-Strike 1.6 • Svar 3
Visningar 109 • Aktiv Idag, kl. 14:53
[Playstar] - Rates
Counter-Strike 1.6 • Svar 4
Visningar 633 • Aktiv 11 jul, kl. 16:28
Ny konfiguration och bättre CPU på GG!
Counter-Strike 1.6 • Svar 10
Visningar 636 • Aktiv 1 jul, kl. 23:31
Helt ospelbart
Counter-Strike 1.6 • Svar 2
Visningar 663 • Aktiv 22 jun, kl. 19:36
i always come back...
Bannad? • Svar 1
Visningar 608 • Aktiv 8 jun, kl. 12:10
[Uppdateringar] Playstar.se - GoaGubbar Original - Br...
Counter-Strike 1.6 • Svar 26
Visningar 3182 • Aktiv 2 jun, kl. 21:29
Banned for "wallhack"
Bannad? • Svar 2
Visningar 588 • Aktiv 27 maj, kl. 18:07
Bannad for WH
Bannad? • Svar 17
Visningar 1828 • Aktiv 3 apr, kl. 18:08
permbannad efter typ en dag?
Bannad? • Svar 5
Visningar 921 • Aktiv 2 apr, kl. 20:37

Playstars sponsorer