Forum     Public-servrarna

Forum

RATES - Ny guide Nov 2021
MrSimple Föreningsmedlem
9 nov 2021 , Redigerad 11 nov 2021   #0
Hej.
Märker att många frågar om rates hit o dit. Vill först påpeka att det finns inte en "universal" setup för rates.

Jag har knopat ihop en förenklad (och svensk) guide. Den är lite rå kring kanterna så stavfel får ni överleva, men förhoppningsvis kan den kasta lite ljus och kunskap på vad rates är för något och hur ni ställer in det - så att du får rätt rates för just dig och din setup. Lycka till!

Pallar du inte läsa allt? Gå direkt till summeringen i slutet.

Skriv gärna lite feedback!


••••••••••• Varför ska man ställa in rates? •••••••••••

När du spelar CS för exempelvis ”pratar” din dator med servern du spelar på i spelet där båda parter skickar och tar emot information av varandra. När man så kallat ”tappar data” i den kommunikationen börjar du lagga, får hög ping, skotten registreras inte eller försvinner, du kan få delay eller andra strul och problem. Därför måste man kalibrera lite för att ”motorvägen” och ”mängden” av informationen skall vara rätt, obehindrad och effektiv.

Du kanske är bekant med eller har hört om begreppen Loss eller Choke? Det är vad man snackar om när man har ett dataflöde som inte är rätt inställt helt enkelt och sänker spelupplevelsen drastiskt. Detta är en lite snabb-guide för att du ska förstå vad du ställer in för något och därmed själv kunna optimera trafiken av data och minska felregg så att till exempel skotten du skjuter faktiskt träffar.



•••••••••••••• Net_graph 1 ••••••••••••••

I korta drag – Ett mätningsinstrument som ger dig indikationer om hur bra eller dåligt dataflöde du har. Många färger och prickar = dåligt. Se bild exempel längst ned.




••••••••••••••• Rate ••••••••••••••••

Quake, spelmotorn som användes för att göra Half-Life och i sin tur CS skapades med samma motor. På 90-talet användes 20 000 som standard. Det är därför många använder en hastighet på 20 000, som också är standardinställningen i CS 1.6 när du installerar den. Under 2013 ökade Valve maxhastigheten till 100 000 vilket gjorde en enorm skillnad i spelets smidighet och hur det fungerar. Olika servrar klarar olika höga hastigheter. Att pressa det högre än 100 000 gör inte riktigt någon skillnad då det är maxhastighet. Man kan dock i vissa fall behöva pressa upp den lite högre för att få ut 100 000 - beroende på din dator, setup, internethastighet och servern.
Serven har något som heter Sv_maxrate = din maximala rate på serven och vissa äldre kör fortfarande på 20k

Bästa inställningen: 20k – 120k (100k är oftast vanligast och bäst)
Att pressa upp den till 200 000 kommer inte göra någon skillnad.




•••••••••••••• Cl_updaterate ••••••••••••••

Cl_updaterate är datan i spelet du tar emot från servern som du spelar på. Serverns sv_maxupdaterate bestämmer vilken mängd cl_updaterate du kan få. Folk brukar bara ställa in detta på 101 för att matcha cl_cmdrate 101 men utan att veta riktigt varför. Denna är lite knepig eftersom den bästa inställningen är olika beroende på servern. Förut var 30 standard men de flesta servrar i dagsläget har denna inställning till 102 och funkar bäst med 100.

•Men jag har hört att 101 är bäst och 102 är ju max, är inte det bättre??
Nej - Med gamla 1.5 och 1.6-uppdateringarna för många år sen ändrade de faktiskt detta från max 30 till 100. Men eftersom alla hade 101 i sin konfiguration blev supporten totalt bombarderade med oförstående, klagande och arga frågetecken om loss / choke / regproblem. Det tog inte lång tid innan dom ökade det till max 102 för att stoppa spam till supporten och forumen, men egentligen är den korrekta inställningen du bör använda 100.

•Så varför ska jag inte använda cl_updaterate 101/102??
Det har med ex_interp att göra som dividerar ”1 med din cl_updaterate” (vi kommer hit snart) Med cl_updaterate 101 får du ex_interp 0,009 och den frekvensen är designad för cl_updaterate 110 - som du inte kan ställa in då max är 102 och kommer därför orsaka felkalkulering, regproblem osv.

•Hur ställer jag in den korrekt??
Gå in på en server - öppna sedan din konsol skriv in net_graph 1. Ställ då in din cl_updaterate till 100 och ex_interp 0 (mer om detta snart). Om du ser massor av prickar i färgen orange eller gul i din net_graph - så betyder det att du har det fel inställt för just den servern.

Dvs får du fel mängd uppdateringar helt enkelt och därmed felreg. Prova därifrån att sänka cl_updaterate stegvis med 10 i taget tills de gula/orangea prickarna försvinner. Det kan vara en server som har 102 som max men 80 kan bli bäst för dig – testa dig fram!

Att överskrida servens satta sv_maxupdaterate med din cl_updaterate kommer inte att hjälpa dig. Tex. En server som har max 30 och du krämar på med 100 = dåligt. Målet är att matcha – inte maxa.

Bästa inställningen: 100 (30 för gamla servrar)






•••••••••••••• Cl_cmdrate ••••••••••••••

Cl_cmdrate är den data/info som du skickar till servern. Varje gång du skjuter, går, hoppar, rör på musen, vad som helst så laddar cl_cmdrate upp data till spelets server.

Det som styr hur mycket data som behövs är lite komplicerat att gå in på men för enkelhetens skull kan vi summera det som din FPS och mycket ”action” om dig. Utan att veta varför följer många normen som en gång i tiden var att ställa in cl_cmdrate till 101 och cl_updaterate 101. Vilket är fel.

I kort är problemet är att när data som skickas så tappas/försvinner en liten mängd längst med vägen till serven eller så sänder man helt enkelt för lite. Majoriteten av spelarna idag har 100 FPS (eller mer) och har de flesta ställt in cl_cmdrate på 101 för att skicka lite mer data än vad som behövs - men 101 är faktiskt inte tillräckligt.

•Så hur får jag den rätta inställningen??
Gå in på en server och ta fram net_graph 1 igen som vi gick igenom tidigare. Är din cl_cmdrate fel så visas röda prickar i net_graph (förusatt att cl_updaterate är korrekt). Då skickar du för lite data helt enkelt - vilket innebär att du måste öka mängden data som skickas. Om du har 100 FPS – Börja ifrån cl_cmdrate 100 och öka med 3-5 i taget (för 100 FPS bör ca 105 vara tillräckligt). När du väl skickar tillräckligt med data så försvinner de röda prickarna och alla data når servern som det skall.

Måste dock påpeka att enstaka röda prickar då och då är normalt och harmlöst, men också i princip oundvikligt och kan inträffa när du har väldigt mycket som händer omkring dig i spelet.

Bästa inställning: cirka 5-15 över din inställda FPS tills röda prickarna försvinner.
Använd gärna samma FPS som din skärms frekvens om den passerar 100Hz.
Min skärm har 144Hz = 144 FPS = cl_cmrate 151. Men spelet är gammalt och inte byggt för 200+.




•••••••••••••• Ex_interp •••••••••••••••

Som jag nämnde förut. Ex_interp dividerar ”1 med din cl_updaterate.” eller ”1 / 100”
Använder du cl_updaterate 101 så kommer du att få ex_interp 0,009. Vars frekvens är designad för cl_updaterate 110 som inte går att ställa in då 102 är max - vilket resulterar i regproblem.

•Så vad jag gör jag då?
Valve lade till en trevlig funktion för många år sen som automatiskt beräknar den bästa interp för dig beroende på din cl_updaterate. Genom att sätta den till 0 tar spelet fram dom rätta uträkningarna.

Så om du har cl_updaterate 100 och ex_interp 0, kommer CS automatiskt att ställa in din interp till 0.01. Om du sänker din cl_updaterate till 30 kommer din interp att automatiskt ändras till 0.033.

Bästa inställning: 0
Sänker du cl_updaterate ränkar ex_interp automatiskt om.
Ökar du däremot så gör den inte det och då måste du åter igen skriva ex_interp 0.









•••••••••••••• Summering ••••••••••••••

• Rate ska vara mellan 20k och 120k (100k är oftast bäst)

• Cl_cmdrate är data du skickar till servern. Bästa inställningen är oftast 5-10 över din FPS. Röda prickar = dåligt.

• Cl_updaterate är data du tar emot av serven. Bästa inställningen är 100 men på gamla servrar 30. Gula/orangea prickar = dåligt.

• Ex_interp ska vara 0 för att räkna ut det åt dig automatiskt och applicera igen varje gång du ökar cl_updaterate på en server




•••••••••••••• Bild •••••••••••••••••
Bilden (klicka på den) visar vilka rates jag använder för att det ska bli rätt - på GG´s server. Åter igen - era rates är högst troligen annorlunda från mina.

Målet för er är alltså 1 relativt rak grön linje + 2 st matchande i botten.
Inga röda, orangea eller gula prickar - det är felregg / tappad data.
Som sagt liiiite rött & fladder får ni räkna med när mycket händer i spelet men blir det för ofta så höj cl_cmdrate med 1 eller så.

Hest
5 poäng  
dalen2 Föreningsmedlem
14 nov 2021 , Redigerad 14 nov 2021   #1
Har väl ingen direkt feedback annat än att jag måste tacka för guiden, sjukt intressant för mig i alla fall - som faktiskt aldrig satt mig in i vad inställningarna innebär och hur man konfigurerar rätt (jag skäms inte!) :)

Hade bara önskat att jag hade denna guide för 10-15 år sedan!

0 Poäng  
Logga in


Från forumet
Permban.
Bannad? • Svar 10
Visningar 916 • Aktiv I förrgår, kl. 18:31
jag blev bannade av nån idiot
Counter-Strike 1.6 • Svar 0
Visningar 250 • Aktiv 20 apr, kl. 18:26
Ban på grund utav nick?
Bannad? • Svar 2
Visningar 220 • Aktiv 19 apr, kl. 21:06
blev bannad från goagubbar
Bannad? • Svar 11
Visningar 516 • Aktiv 18 apr, kl. 22:29
Vart precis p-bannad för aimbot/aimkey?
Bannad? • Svar 8
Visningar 375 • Aktiv 18 apr, kl. 09:40
LAwlzy
Counter-Strike 1.6 • Svar 1
Visningar 198 • Aktiv 15 apr, kl. 16:35
Ha den äran på födelsedagen
Counter-Strike 1.6 • Svar 6
Visningar 530 • Aktiv 5 apr, kl. 22:27
Servern nere  
Counter-Strike 1.6 • Svar 1
Visningar 244 • Aktiv 1 apr, kl. 19:32
Bannad  
Bannad? • Svar 5
Visningar 624 • Aktiv 25 mar, kl. 20:34
Hörlurar
Counter-Strike 1.6 • Svar 3
Visningar 446 • Aktiv 6 mar, kl. 18:05

Playstars sponsorer
Bredband 2
Statsnät