Hur för man en argumentation?
ZnuZ Föreningsmedlem
16 sep 2009   #0
Upplevs du som en hetsig motpart i dina argumentationer? Känner du att du aldrig "vinner" i argumentioner eller diskussioner? Då finns det en del knep man kan använda för att underlätta.

Vi börjar med:
När du diskuterar och argumenterar med andra så är det viktigt att du innan du börjar är väldigt säker på vad du tycker i frågan. Du får absolut inte tvivla eller ha osäkra källor.

Vi fortsätter med:

1. Argumentation handlar, tro det eller ej, extremt mycket om att kunna språket, röstläge(dvs. hur du låter när du diskuterar). Om det är i verkliga livet, inte över internet, så handlar det även mycket om din hållning och ditt kroppsspråk.

2. Tänk på att en argumentation aldrig handlar om personerna involverade utan om ämnet. Med andra ord ska man aldrig "trasha" motparten.

3. Var noggrann med att alltid börja dina upplägg med "jag tycker", "jag har uppfattat det som" eller liknande. Annars kan motparten uppfatta det som att du berättar för honom/henne hur det ligger till.

4. Räkna aldrig med att övertyga motparten. Var noga med att motparten är medveten om att du bara lägger fram din åsikt och inte försöker göra det till en tävling.

5. Höj aldrig rösten, detta resulterar bara i att motparten höjer tillbaka. Självklart betyder detta att du heller aldrig höjer rösten tillbaka när någon gör det mot dig.

Vi avslutar med:

Om du vill ta dig ur en argumentation på ett snyggt sätt så är det enklast att avsluta med. Jag förstår hur du tänker och respekterar din åsikt, jag håller däremot inte med dig, tyvärr.



Lägg till något eller ge kritik om det är något du inte håller med om.

/Z
0 poäng  
Abysses Föreningsmedlem
6 okt 2009   #1
HAha, något jag alltid gör är att jag höjer rösten, ska tänka på det xD

0 Poäng  
kaptengrogg Föreningsmedlem
6 okt 2009   #2
XD
0 Poäng  
Logga in


Från forumet
Permban.
Bannad? • Svar 7
Visningar 365 • Aktiv Idag, kl. 09:32
Bannad  
Bannad? • Svar 5
Visningar 334 • Aktiv 25 mar, kl. 20:34
Ha den äran på födelsedagen
Counter-Strike 1.6 • Svar 5
Visningar 289 • Aktiv 17 mar, kl. 18:51
Hörlurar
Counter-Strike 1.6 • Svar 3
Visningar 335 • Aktiv 6 mar, kl. 18:05
Fick nyss en ban
Bannad? • Svar 7
Visningar 588 • Aktiv 27 feb, kl. 18:46
Bannad??
Bannad? • Svar 0
Visningar 306 • Aktiv 20 feb, kl. 21:26
Patricius
Bannad? • Svar 4
Visningar 478 • Aktiv 13 feb, kl. 20:44
30 minuters bann, saknar förklaring
Bannad? • Svar 2
Visningar 647 • Aktiv 24 jan, kl. 12:49
ssban ikväll
Bannad? • Svar 5
Visningar 799 • Aktiv 19 jan, kl. 17:42
Bannad
Bannad? • Svar 1
Visningar 538 • Aktiv 13 jan, kl. 14:53

Playstars sponsorer
Bredband 2
Statsnät