Forum     Nyheter

Forum

Virusspridning härjar fritt!
Alex Spelansvarig
25 feb 2009   #0
I skrivande stund så sprids det aktivt virus på Internet, både i diverse chatprogram (såsom IRC och MSN) och på Internetforum.

Virusen innehåller ofta bots som lägger sig i bakgrunden på din dator och du blir ansluten till t.ex. en IRC-server där de styr och använder din dator för att utföra olagliga handlingar. Oftast sätter de upp proxys på era datorer som i sin tur används för att göra olagliga intrång eller pengatvätt.
De kan också använda din dator och bandbredd för att "pinga" någon annans uppkoppling, så att dennes uppkoppling inte längre är åtkomlig över Internet.

Med denna korta information vill jag varna alla att inte ladda hem filer som sprids via IRC/MSN eller Internetforum.

Vi kan dra ett exempel nedan så ni förstår.

[10.23]Lasse_of_doom: Nya EAC timern ute bara att ladda hem och spela! Blablabla....

Nu kommer Pelle_15 och tänker att han skulle öka sin skill i Counter-Strike otroligt mycket om han laddar hem filen och startar. När Pelle_15 laddat ner filen och startat den så händer det inget. Pelle_15 tänker då att "jaha, fusket funkade inte på min dator" och surfar vidare.
Det Pelle inte vet är att han nu är infekterad av en "trojan" (efter "trojansk häst") som troligen har installerat en så kallad bot på Pelles dator.

Vad ska man då göra om man fått en trojan i sin dator? Det finns bara en 100% säker utväg och det är att formatera sin dator. Du kan aldrig vara 100% säker på att den inte finns kvar efter du har kört en virusscan eller liknande.

Ni ska också veta att det finns fusk som både är virus och funkar i det syftet dom ska vara till.
Bara för erat antivirus eller virustotal.com inte reagerar på virus kan det fortfarande vara det.

Tyvärr kommer jag inte avslöja vilka fusk eller liknande program som är infekterade och fungerar som dem ska eftersom det är helt onödigt och kan förstöra en hel del.
Folk får helt enkelt sluta ladda ner fusk och vara på den säkra sidan istället.

Hoppas min text har gjort er lite klokare och att ni kommer tänka er för nästa gång ni klickar er vidare på internet.
0 poäng  
Kottizen Föreningsmedlem
23 jun 2009   #21
"Angående dubbelmoral, vet någon här som brukar pinga ner folks internet hostjag har liten utväxthost"
DDoS är ganska vanligt, så minst en av alla medlemmarna här håller säkert på med det ibland.
0 Poäng  
Logga in


Från forumet
Bannad nyss
Bannad? • Svar 4
Visningar 194 • Aktiv I förrgår, kl. 21:45
server nere?  
Public-servrarna • Svar 3
Visningar 239 • Aktiv 3 maj, kl. 21:38
blev bannad från goagubbar  
Bannad? • Svar 15
Visningar 760 • Aktiv 3 maj, kl. 21:36
Permban.  
Bannad? • Svar 13
Visningar 1085 • Aktiv 2 maj, kl. 18:40
jag blev bannade av nån idiot
Counter-Strike 1.6 • Svar 1
Visningar 385 • Aktiv 27 apr, kl. 09:24
Ban på grund utav nick?
Bannad? • Svar 2
Visningar 263 • Aktiv 19 apr, kl. 21:06
Vart precis p-bannad för aimbot/aimkey?
Bannad? • Svar 8
Visningar 434 • Aktiv 18 apr, kl. 09:40
LAwlzy
Counter-Strike 1.6 • Svar 1
Visningar 243 • Aktiv 15 apr, kl. 16:35
Ha den äran på födelsedagen
Counter-Strike 1.6 • Svar 6
Visningar 565 • Aktiv 5 apr, kl. 22:27
Servern nere  
Counter-Strike 1.6 • Svar 1
Visningar 281 • Aktiv 1 apr, kl. 19:32

Playstars sponsorer
Bredband 2
Statsnät