dracky
Föreningsmedlem
Hej på er,
15 feb, kl. 21:40 , Redigerad 15 feb, kl. 21:42 #0
Gammal stammis här. Många av de som spelade förr har nu slutat och många nya har tillkommmit (bra det!). Ytterligare några ur det gamla gardet är fortfarande inne och pangar (ännu bättre!).
Efter ett långt avbrott från all form av CS-spelande blev jag inspirerad att hoppa in på gamla GoaGubbar igen. Blev då glatt överraskad av att servern fortfarande är igång, men någonstans där slutade väl också de glada överraskningarna.
Servern är i sin nuvarande form under all kritik. Det community som fanns för decenniet sedan (tiden går) är som bortblåst. Jargongen är grövre, påhoppen är fler. Grimsandet och baitandet har ökat något så in i bomben och jaget före laget verkar vara parollen för åtminstone en handfull av de som spelar frekvent. Att inte ens devisen om "ett nick på servern" lyckas upprätthållas kan tyckas vara ett litet problem i sammanhanget, men är kanske just därför nog så talande.
Lägg därtill att det alltså enligt uppgift finns 30 (!) admins. Låt gå att merparten av dem säkert pysslar med annat än att vara inne på servern, och som är minst lika viktigt, och det har jag respekt för. Ändå är det egendomligt att det under fredag- och lördaggkvällar kan gå timmar utan att några [GG]-nickande admins är inne och städar upp. Då om något är väl rimligtvis serverns primetime?
När admins väl är inne är det dessutom en försvinnande liten minoritet som faktiskt är admins annat än till namnet. Det handlar så klart inte om att banna folk till höger och vänster, utan ibland bara om att markera. Merparten av admins verkar i stället vara helt inriktade på sig och sitt. En menade till och med att han "inte ser någon poäng med att banna folk eftersom de ändå kommer in igen". Jämför man med de som var aktiva förr verkar det röra sig om rejäla felrekryteringar.
Är då allt hopp ute med GG? Det tror åtmistone inte jag. Min bild är, särskilt efter att ha diskuterat frågan med andra stammisar (som gärna får bidra till tråden om de känner sig träffade), är att det rör sig om en handfull rötägg som förstör upplevelsen för den stora majoriteten. De flesta verkar fortsatt vilja ha en server likt den som en gång fanns, och är precis lika irriterade på att inget görs. Det var så klart inte perfekt då heller, men det som bekant finns det grader i helvetet och nu är det varmt, riktigt varmt.
Det är möjligt att den här tråden blev lite längre än vad som kanske är brukligt, och att folk kanske inte alls orkar läsa. Då får det vara så. Jag vill ändå hoppas att det fortfarande ska gå att göra något åt status quo.
PS. Självklart finns det admins som faktiskt gör något, men det rör sig om ett mycket litet antal.
/drakky
0 poäng