Grubblerier om serverns nuvarande tillstånd
dracky Föreningsmedlem
15 feb, kl. 21:40 , Redigerad 15 feb, kl. 21:42   #0
Hej på er,

Gammal stammis här. Många av de som spelade förr har nu slutat och många nya har tillkommmit (bra det!). Ytterligare några ur det gamla gardet är fortfarande inne och pangar (ännu bättre!).

Efter ett långt avbrott från all form av CS-spelande blev jag inspirerad att hoppa in på gamla GoaGubbar igen. Blev då glatt överraskad av att servern fortfarande är igång, men någonstans där slutade väl också de glada överraskningarna.

Servern är i sin nuvarande form under all kritik. Det community som fanns för decenniet sedan (tiden går) är som bortblåst. Jargongen är grövre, påhoppen är fler. Grimsandet och baitandet har ökat något så in i bomben och jaget före laget verkar vara parollen för åtminstone en handfull av de som spelar frekvent. Att inte ens devisen om "ett nick på servern" lyckas upprätthållas kan tyckas vara ett litet problem i sammanhanget, men är kanske just därför nog så talande.

Lägg därtill att det alltså enligt uppgift finns 30 (!) admins. Låt gå att merparten av dem säkert pysslar med annat än att vara inne på servern, och som är minst lika viktigt, och det har jag respekt för. Ändå är det egendomligt att det under fredag- och lördaggkvällar kan gå timmar utan att några [GG]-nickande admins är inne och städar upp. Då om något är väl rimligtvis serverns primetime?

När admins väl är inne är det dessutom en försvinnande liten minoritet som faktiskt är admins annat än till namnet. Det handlar så klart inte om att banna folk till höger och vänster, utan ibland bara om att markera. Merparten av admins verkar i stället vara helt inriktade på sig och sitt. En menade till och med att han "inte ser någon poäng med att banna folk eftersom de ändå kommer in igen". Jämför man med de som var aktiva förr verkar det röra sig om rejäla felrekryteringar.

Är då allt hopp ute med GG? Det tror åtmistone inte jag. Min bild är, särskilt efter att ha diskuterat frågan med andra stammisar (som gärna får bidra till tråden om de känner sig träffade), är att det rör sig om en handfull rötägg som förstör upplevelsen för den stora majoriteten. De flesta verkar fortsatt vilja ha en server likt den som en gång fanns, och är precis lika irriterade på att inget görs. Det var så klart inte perfekt då heller, men det som bekant finns det grader i helvetet och nu är det varmt, riktigt varmt.

Det är möjligt att den här tråden blev lite längre än vad som kanske är brukligt, och att folk kanske inte alls orkar läsa. Då får det vara så. Jag vill ändå hoppas att det fortfarande ska gå att göra något åt status quo.

PS. Självklart finns det admins som faktiskt gör något, men det rör sig om ett mycket litet antal.

/drakky
0 poäng  
Permanent Speladministratör
15 feb, kl. 22:21   #1
Jag tycker att du har väldigt mycket rätt i det du skriver. Vi har alltid jagat dom som är inne och bara vill fördärva för alla andra och det förstår jag inte hur man tänker komma in typ 3 min och bara göra allt för att sabba för dom som vill spela på det sätt som reglerna säger.
Nu är det ju så att det ät tråkigt lite folk som spelar 1.6 så man fick tänka om och ibland låta bli att banna för att inte tömma servern.
Dom admins som du och jag vet inte bryr sig för 5öre vad som händer dom har GG för att komma in på servern själva om det är fullt.
Synd med dom admins som är nu dom är trevliga men inte kan sköta det jobb dom skall gör som admin.
Jag säger inte att jag har varit värdens bästa admin men jag har iallafall försökt sköta det jag skulle göra.
Det svåra är att det är regler som har många tolkningar och då det var så så blev det många egna sådana.

/Permanent

0 Poäng  
Kickeri Föreningsmedlem
16 feb, kl. 01:42   #2
ja det har enna varit upp och ner vi har haft lite admins som har bannat som dom tyckt men hoppas vi har fixat det nu.......
0 Poäng  
Alex Spelansvarig
16 feb, kl. 15:20   #3
Du kanske ska ansöka till admin och hjälpa till att styra upp det du vill ha åtgärdat :)?
0 Poäng  
CALEEEEE Föreningsmedlem
17 feb, kl. 17:51   #4
Bra skrivet Drakky, håller med fullt ut!

Jag tror interna konflikter av olika slag förstört spelglädjen för många, admins som icke admins, idag är det som du säger bara rörigt och oreda generellt.

Det har funnits och finns säkert eldsjälar som brinner för spelet i sin helhet men kanske på ett eller flera sätt tröttnat på hur "ledningen" styrt genom en tid.

Jag tröttnade personligen för några veckor sedan när jag blev av med mitt admin för andra gången pga att jag inte nickade GG före mitt namn. Jag tror inte någon har några invändningar om hur jag övrigt är som admin men man håller benfast vid saker som kanske förr spelade större roll men idag bara är ren kurriosa!

Sen att man lägger fruktansvärt mycket tid till att styra upp servern, och ge er andra en bättre spelklimat det skiter man fullständigt i! (Protester i det jag säger kan jämföras med våra speltider på servern) KOLLA

Jag lägger min röst för Drakky som admin, bättre än bra många andra och har åtminstone god spelförståelse i förhållande till många andra!

Och jag tycker faktiskt att Permis återgår som huvudadmin på servern, Efter hans avgång har det krashat totalt! Däremot så ska hans vilja finnas, och det vet jag ej om den gör?...

Allt gott /Calle
0 Poäng  
hunkjohan Föreningsmedlem
17 feb, kl. 19:33 , Redigerad 17 feb, kl. 19:47   #5
Som mitt liv ser ut nu så är jag bara inne en gång i veckan~, så du har säkert en bättre helhetsbild än mig. Men av det jag ser så håller jag med.
Tror att admin-listan du hittar är rätt så inaktuell. Denna listan stämmer nog bättre överens (hamnar i slutet av inlägget).

Problemet gällande admins är att det uppskattningsvis försvunnit 8 admins under de senaste 2-3 åren utan att de ersatts. Varför folk slutat kan jag bara spekulera i då jag inte har någon kontakt med någon utanför spelet. Men jag har några teorier.. :)

Om man tittar på listan av de topp 50 mest aktiva så ser jag tyvärr inga potentiella (med reservation för undantag). Antingen är de inte lämpliga, kör utan mick eller inte intresserade. Folk pratar uppenbarligen hellre utanför spelet eller så vill de inte prata.

Gällande bans så tycker jag såklart att folk ska banna. Problemet är att folk dyker upp direkt med nya konto (även om de bara får 45 min) då ett nytt konto inte är dyrare än en starköl på den lokala trattorian. Så då blir det att man får hålla koll x 2.

I övrigt så har jag önskat tydligare regler gällande allting. Men jag vet också om att det inte kommer ske. Just nu finns det ex. en inofficiell regel som säger "ingen ryggrush innan bomb är plantad" som de flesta verka komma överens om. Men sen vet jag om att även admins 'bryter' mot detta, varpå det är svårt att ens försöka hålla någon ordning. Gäller även att vara afk osv.. Svårt att rakryggat banna/säga till folk när andra admins gör detsamma.

Jag är ledsen att behöva säga det. Men om det inte är någon med tar tag i saker som kommer det inte hända något. Hoppas såklart att jag har fel.

Er Hunk
0 Poäng  
-Lucid- Föreningsmedlem
18 feb, kl. 01:15   #6
Men hallo. Jag kan inte lese det her utan att skrive:

You guys write that you have always banned those who do not behave or just want to ruin the game. NO. You have not. I have for many years mentioned the same players to several admins. I have even mentioned it ingame to admins and they do nothing. I get the same message from other players. Just look at what Dracky writes. I have not played in months because I am fed up with admins not doing anything. Some admins are afraid to ban people they know. THEN DON'T BE admin. It is a damn shame that people who behave quits while people who ruin the server are still playing. Who do you guys want on the server anyway? Jesus. Grow a pair.
Today someone wrote to me that one of those players played today with a terrible attitude (as always) and the admin did nothing. Again. Do not be admin then.
For the people who runs this server. There you go. That is the truth.
0 Poäng  
CALEEEEE Föreningsmedlem
18 feb, kl. 07:02   #7
-Lucid- skrevMen hallo. Jag kan inte lese det her utan att skrive:

You guys write that you have always banned those who do not behave or just want to ruin the game. NO. You have not. I have for many years mentioned the same players to several admins. I have even mentioned it ingame to admins and they do nothing. I get the same message from other players. Just look at what Dracky writes. I have not played in months because I am fed up with admins not doing anything. Some admins are afraid to ban people they know. THEN DON'T BE admin. It is a damn shame that people who behave quits while people who ruin the server are still playing. Who do you guys want on the server anyway? Jesus. Grow a pair.
Today someone wrote to me that one of those players played today with a terrible attitude (as always) and the admin did nothing. Again. Do not be admin then.
For the people who runs this server. There you go. That is the truth.

I never heard you ever say a thing on the server, but i have been seeing your post in the forum about several ppl true out the years of playing here.

I think you been over reacting on some parts, and dont really understand some guys "trolling" you and the reason they do it is just cuz you dont like it.

Some ppl on the server is in some sort of character when they play, and some are more whorse than others, but if we should ban people in the way they behave we should not have any players at all.

Pls dont forget its fun and games and the most of us is just letting of some steam.

Lets make Playstar great again. :)
0 Poäng  
dracky Föreningsmedlem
19 feb, kl. 10:21 , Redigerad 19 feb, kl. 10:22   #8
Vad roligt att det blev lite aktivitet i tråden ändå!

Permanent skrevJag säger inte att jag har varit värdens bästa admin men jag har iallafall försökt sköta det jag skulle göra.

Och det har du gjort bra. Du är dessutom inne ofta och märks i stället att för att bara glida med.

Permanent skrevNu är det ju så att det ät tråkigt lite folk som spelar 1.6 så man fick tänka om och ibland låta bli att banna för att inte tömma servern.

Enig. För mig är lösningen att vara hårdare mot de som är duktiga. Jag har lärt mig att inte störa mig för mycket på att någon ser lite vilsen ut, särskilt efter att bomb vänt (ett annat otyg för övrigt) eller annat, utan i stället hänga ut de som faktiskt medvetet grimsar eller offrar sina lagkamrater på annat vis.

Alex skrevDu kanske ska ansöka till admin och hjälpa till att styra upp det du vill ha åtgärdat :)?

Innan jag slutade på servern sist blev jag tillfrågad. Är det anmälan som gäller nu för tiden eller både och? Jag tyckte lät klokt att man aktivt frågade spelare eftersom det i ännu högre grad garanterade att rekryteringarna var väl genomtänkta. Det var inte bara gott om bra admins förr, det var ont om dåliga admins.

CALEEEEE skrevJag lägger min röst för Drakky som admin

Jag hade absolut kunnat ställa upp. Samtidigt har jag en avhandling att skriva under de kommande åren, så jag kan inte garantera att jag är mer närvarande än jag är i nuläget (det vill säga ganska närvarande, men mycket mindre än en del andra). Skulle vi bara ha tillräckligt många som är närvarande ibland, och vid olika tider, är ju problemet ändå löst. Kickeri till exempel är ju i stort sett alltid närvarande sena helger och håller koll på oss!

CALEEEEE skrevOch jag tycker faktiskt att Permis återgår som huvudadmin på servern

Inga invändningar här.

hunkjohan skrevI övrigt så har jag önskat tydligare regler gällande allting.

Vilket hade varit så lätt att åtgärda. Att vi inte sätter ryggrushar i system, vare sig som T eller CT, var en självklarhet för precis samtliga admins förr. Detta alltså trots att det inte står i reglerna. Detta bör klargöas och läggas till på hemsidan.

hunkjohan skrevGäller även att vara afk osv..

Och här är det ju, precis som du säger, ofta sammma spelare om och om igen.

0 Poäng  
Alex Spelansvarig
19 feb, kl. 21:29 , Redigerad 19 feb, kl. 21:30   #9
Alex skrevDu kanske ska ansöka till admin och hjälpa till att styra upp det du vill ha åtgärdat :)?

dracky skrev
Innan jag slutade på servern sist blev jag tillfrågad. Är det anmälan som gäller nu för tiden eller både och? Jag tyckte lät klokt att man aktivt frågade spelare eftersom det i ännu högre grad garanterade att rekryteringarna var väl genomtänkta. Det var inte bara gott om bra admins förr, det var ont om dåliga admins.

Och här är det ju, precis som du säger, ofta sammma spelare om och om igen.

Då kan du ju gå med eftersom du redan blivit tillfrågad :)
0 Poäng  
dracky Föreningsmedlem
20 feb, kl. 17:24 , Redigerad 22 feb, kl. 19:29   #10
Alex skrevDå kan du ju gå med eftersom du redan blivit tillfrågad :)

Efter att ha spelat ytterligare (med detta i åtanke) landar jag i följande: Jag kan tacka ja till att vara admin, men jag inte kan garantera mycket närvaro. Jag har trots allt bara varit tillbaka en månad efter flera års avbrott. Jag skulle därför också vilja lyfta att det finns vettiga stammisar inne på servern som kanske bör tillfrågas.

Jag vill också återigen påpeka att det •finns• admins som faktiskt gör vad de ska inne på servern, och inte bara gör det ibland utan alltid.

Edit: Förtydligande.
0 Poäng  
Logga in

Från forumet
Maktmissbruk
Bannad? • Svar 1
Visningar 185 • Aktiv I förrgår, kl. 19:15
Lägga till karta
Counter-Strike 1.6 • Svar 30
Visningar 2126 • Aktiv 14 mar, kl. 18:42
Blev nyss bannad för aimkey
Bannad? • Svar 0